Povežite se s nama:
 
Poruka

Stigmatična personalizacija seljaka

Dr. sc. Maja Štambuk,
Institut društvenih znanosti I. Pilar, 
Zagreb

UDK: 316.343.64
       316.647.8
Ur.: 27. veljače 2003.
Pr.: 23. travnja 2003.
Pregledni znanstveni članak

Hrvatska, iako je imala najrazvijeniju industriju u staroj Jugoslaviji, ipak je u Drugi svjetski rat ušla kao izrazito poljoprivredna zemlja. Industrija još nije bila toliko jaka da bi omogućavala čak ni "normalno prelijevanje stanovništva iz poljoprivrednog u druge sektore" pa je agrarna prenapučenost bila prisutna u gotovo svim krajevima. Iz rata se izašlo s pretežito poljoprivrednim stanovništvom. Planovi su, u skladu sa socijalističkim nazorima, predviđali razvitak industrije, naročito teške, i kolektivizaciju (ili, nešto kasnije, podruštvovljenje) svega postojećega. U poljoprivredi je to značilo da se nacionalizacijom privatnog sektora dosegne željeni ideološki cilj - "ukinuće razlika između sela i grada", što je značilo i nestanak razlika između seljaka i radnika, odnosno pretvaranje seljaka u poljoprivrednog radnika u društvenom sektoru. Kako se to planiralo postići?

Na dva glavna načina: 1. slijevanjem beneficija na jednu, radničku stranu i otvaranjem kanala za zapošljavanje nekvalificirane dojučerašnje seljačke populacije na radnim mjestima u nepoljoprivredi (osobito paleoindustriji) te 2. upornim postavljanjem različitih prepreka obiteljskoj poljoprivredi i njihovim nositeljima - seljacima.
Osim stigme 'društvenog neprijatelja' zbog opiranja politički nametnutom gospodarsko- društvenom okviru, seljaci su zaradili i stigmu zaostalog, zatucanog društvenog aktera koji nikad neće biti u stanju brinuti sam o sebi. Treba mu, dok bude trajao, tutor. A nema 'efikasnijeg' tutora od nenaklonjene države!

Ključne riječiindustrijalizacija, kolektivizacija, ruralni egzodus, stigmatizacija seljaka

 
.